Muziek en Nederlands - www.MuzNed.nl

Welkom op de website van Stefan Terpstra, docent Muziek en Nederlands op SG De Dijk in Medemblik.

Geen categorie, Leesvaardigheid, Nederlands

Stappenplan – van oriënterend lezen naar intensief lezen

  1. Bekijk de tekst oriënterend.
    1. Hoe ziet de buitenkant van de tekst eruit?
      De buitenkant van de tekst bestaat uit de titel, de eerste alinea, de deeltitels, de afbeeldingen, wie de tekst geschreven heeft, wat de bron is.
    2. Vraag jezelf af: waar gaat deze tekst over, wat is het onderwerp van de tekst.
  2. Markeer
    1. de inleiding en het slot
      en schrijf op de goede plek op het tekstblad inleiding en slot.
    2. de kernzin(nen) van iedere alinea – ook van de inleiding en het slot.
      De kernzinnen
      zijn vaak de eerste en/of tweede regel van een alinea. Het kan ook de laatste regel van de alinea zijn.
  3. Staan er moeilijke woorden in de tekst, woorden die je nog niet kent?
    Onderstreep deze woorden, probeer de betekenis van de woorden uit de context te halen of gebruik de woordhulp.
    Als er een woordenboek beschikbaar is, mag je dit gebruiken.
  4. Lees de vragen bij de tekst door.
  5. Neem de tijd om de tekst intensief te lezen.
  6. Maak de opdrachten.
Please follow and like us:

Reageren is niet mogelijk

Thema door Anders Norén